מה כולל תהליך הפיטורים? דעו את זכויותיכם

תוכן עניינים

פיטורים הם אירוע מורכב, ורבים מוצאים את עצמם מבולבלים, חסרי אונים או חוששים מפני העתיד לבוא. חשוב לזכור כי גם במקרה של פיטורים, ישנן זכויות עובד שמעוגנות בדיני העבודה, וישנו הליך פיטורים תקין שפועל לפי כללים ברורים במטרה להגן על זכויותיו של העובד, גם בסיום חייו המקצועיים במקום העבודה.

 

פיטורים

פיטורים נמנים בין האירועים הקשים ביותר במהלך חייו של אדם, והמצוקה הנחווית במצב כזה מושווית לא פעם למצוקה של אבל או של התמודדות עם מחלה קשה. בין אם מדובר על פיטורים שמקורם בצמצום של כוח האדם, ובין אם כתוצאה של ביצועים לא מספקים או כל סיבה אחרת – ההשלכות של פיטורים עלולות להיות תחושות של חוסר ביטחון, פגיעה בערך העצמי ודאגה כלכלית. גם ברגעים קשים כאלה, חשוב לזכור שיש זכויות שקבע המחוקק במיוחד עבור שלב הפיטורים.

 

זכותו של העובד להישמע

זכותו של העובד להישמע מתבטאת בהליך שנקרא שימוע לפני פיטורים. חשוב לערוך שימוע לעובד לפני קבלת ההחלטה הסופית באשר לפיטוריו. בשימוע, על המעסיק לאפשר לעובד להציג את נקודת מבטו, לחלוק על הטיעונים שהוצגו בפניו או להציג טיעונים משלו בפני המעסיק. מטרת השימוע היא למנוע החלטות שרירותיות שמתקבלות מעל ראשו של העובד.

עובד מפטר מנהל

הודעה מוקדמת

הודעה מוקדמת לפיטורים היא חובה של המעסיק על פי החוק. משך תקופת ההתראה שמגיעה לעובד בעת פיטוריו נקבעת על פי הוותק שלו בעבודה, והיא בדרך כלל מסתכמת בחודש ימים עבור עובדים ותיקים. המטרה של ההודעה המוקדמת היא להעניק לעובד שהות להתמודד עם המצב החדש אליו נקלע, לחפש עבודה חדשה ולבצע סידורים כלכליים נוספים. במידה שהמעסיק אינו זקוק לעובד בתקופת ההתראה, ניתן לשלם לעובד את המשכורת של תקופת ההתראה גם מבלי שימשיך לעבוד בפועל.

 

פיצויי פיטורים

כשם שההודעה המוקדמת נקבעה כדי לאפשר לעובד המפוטר פנאי להתכונן לקראת השינוי בחייו, פיצויי הפיטורים נועדו כדי לפצות את העובד על הפיטורים, ולסייע לו כלכלית במהלך התקופה הראשונה של אחרי הפיטורים. סכום הפיצויים שמוענק בעת הפיטורים נקבע גם הוא על פי הוותק של העובד והוא מחושב כמכפלה של משכורת חודשית על כל שנת ותק של העובד. עובדים שהתפטרו ולא פוטרו, זכאים גם הם לפיצויי פיטורים בתנאים מסוימים כמו למשל עקב הרעת תנאים.

 

זכויות נוספות

נוסף לזכויות שהוזכרו, ישנן גם זכויות סוציאליות כמו ביטוח לאומי שמגיעות למפוטרים. בין השאר זכאי עובד לקבל מהמעסיק תשלום עבור ימי מחלה או ימי חופשה צבורים, וכן את הכספים שנצברו על שם העובד אם היה מבוטח בביטוח פנסיוני או בקרן השתלמות. בכל מקרה שבו יש הפרה של זכויות המפוטר, ניתן לפנות לעורך דין מומחה בתחום, ולהגיש תלונה במשרד העבודה או תביעה משפטית.

 

לסיכום

כאמור, התקופה שלאחר קבלת הודעת פיטורים היא תקופה מורכבת גם בהקשר לחייו המקצועיים של העובד וגם בהקשר לחייו האישיים. למרות הקושי, חשוב להכיר בזכויות המגיעות לכם על פי החוק ולדרוש כי יכובדו במלואן.

פיטורי עובד

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
פירוק חברה – כך תעשו את זה נכון

מרבית האנשים שפותחים חברה ומשקיעים בה זמן וכסף רב – עושים זאת בתקווה להצליח ולשגשג, ולהיות מהחברות המובילות בתחומה. עם זאת, החלום לא תמיד מתממש,