האם צריך לקיים שימוע לפני פרישה של עובד/ת?

תוכן עניינים

הזכות לשימוע שניתנת לעובד לפני פיטורים היא זכות מוכרת, שמעוגנת גם בחקיקה. עם זאת, החוק לא מתייחס למקרים בהם לא מדובר בפיטורים אלא בפרישה של עובד שנעשית לפי החוק – בהגיעו לגיל הפרישה שקבע החוק (כיום, גיל זה עומד על 67 לגברים ו- 62 לנשים).

 

שימוע לפני פרישה

בפסק דין שניתן בבית הדין לעבודה בתל אביב, היה מקרה של עובד בעיריית גבעתיים שהוצא לגמלאות בגיל הפרישה – ולא ניתנה לו הזכות לשימוע לפני כן.

בית הדין קבע כי לכל עובד מגיעה הזכות לשימוע, גם לפני יציאה לגמלאות. מדובר בהליך שמחויב להתבצע על פי חוק, ומהווה חלק מהדרך התקנית לבצע הליך פיטורים או פרישה.

העובדה כי לא נערך לעובד שימוע מהווה הפרה של הליך זה, ולכן בית הדין פסק לטובתו של התובע – וחייב את מקום העבודה שלו בתשלום פיצויים בסך 142 אש"ח בגין הפרת הליך השימוע וההתנהלות הקלוקלת של מקום העבודה., וכן 30 אש"ח על עוגמת הנפש שנגרמה לעובד בעקבות כך.

 

היכולת להמשיך ולעבוד גם לאחר הגעה לגיל הפרישה

נוסף על זכות השימוע, בית הדין הארצי לעבודה קבע באחד מפסקי הדין שלו פסיקה תקדימית. בפסיקה זו נקבע כי מעסיק לא יכול לפטר באופן אוטומטי עובד שהגיע לגיל הפרישה – אלא הוא נדרש לשקול בכובד ראש האם להמשיך להעסיק את העובד, במידה והעובד מעוניין להמשיך ולעבוד.

בפסק דין זה התייחסו גם להליך השימוע – נאמר כי המעסיק מחויב לקיים שימוע לעובד שעומד בפני פרישה, ולהציג בפניו טיעונים ענייניים במידה והוא לא מעוניין להמשיך ולהעסיק את העובד.

 

שמירה על זכויותיכם – גם בגיל הפרישה

הגעה לגיל הפרישה מחייבת חישוב מסלול מחדש, ריכוז כל הנתונים והמסמכים שאספתם במהלך שנות עבודתכם – ובחינה מדוקדקת של הדרך בה אתם רוצים ללכת בהמשך חייכם.

אם הגעתם לגיל הפרישה אך החלטתם שאתם מעוניינים להמשיך בעבודתכם, וגם אם החלטתם לצאת לפנסיה ולהנות מחיי פרישות שקטים – ייתכן שמגיעות לכם זכויות שאתם כלל לא מודעים אליהן.

לפני שלב הפרישה מהעבודה מומלץ לפנות לעו"ד דיני עבודה, שיוכל להשתמש בניסיון שצבר בליווי עובדים שעומדים בפני פרישה, לייעץ לכם מה נכון לעשות בהתאם לתוכניות שלכם לעתיד – ולדאוג לכך שתקבלו את כל הזכויות שמגיעות לכם, בכל דרך בה תבחרו ללכת.

במידה וכבר פרשתם מהעבודה והמעסיק לא דאג לערוך לכם שימוע לפני כן – תוכלו להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, באמצעות עורך הדין. כפי שפורט לעיל, הזכות לשימוע היא זכות בסיסית שמגיעה לכל עובד – ואם המעסיק פגע בזכות זו, הוא עשוי לשלם לכם סכום פיצויים גבוה. מומלץ מאוד לא לוותר על הזכויות שמגיעות לכם, גם (ובמיוחד) לא בגיל הפרישה!

 

זוג מבוגרים בפנסיה

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
פירוק חברה – כך תעשו את זה נכון

מרבית האנשים שפותחים חברה ומשקיעים בה זמן וכסף רב – עושים זאת בתקווה להצליח ולשגשג, ולהיות מהחברות המובילות בתחומה. עם זאת, החלום לא תמיד מתממש,