3 דברים שחשוב לזכור בזמן עריכת צוואה

תוכן עניינים

עריכה של צוואה היא פעולה חשובה מאוד וכדאי לכל אדם שיש לו נכסים ויורשים לעשות אותה בהקדם האפשרי. עריכה של צוואה מאפשרת למוריש לצוות על חלוקה של הנכסים שלו בין היורשים השונים לפי רצונו. ישנן מספר דרכים שניתן לערוך בהן צוואה בישראל. בכתבה שלפניכם נציג 3 דברים שחשוב מאוד לזכור בזמן עריכה של צוואה. 

 

מהי עריכת צוואה ואיך עושים אותה?

עריכת צוואה היא בעצם כתיבה של צוואה ובה חלוקה של הנכסים של המצווה וחלוקתם ליורשים השונים לפי תנאים שאותם קבע המצווה. בישראל ניתן לערוך צוואה בשלוש דרכים שונות במקרים רגילים, ובדרך נוספת בזמן שהמצווה כבר עומד למות בקרוב.

הדרך המומלצת ביותר היא לערוך צוואה על ידי עורך דין ונוטריון. עורך הדין יכתוב את הצוואה בצורה שמתאימה לדרישות החוק, ולאחר מכן הוא גם יחתום עליה כנוטריון וישלח אותה לרשם הצוואות לשם התרשמות. כתיבת צוואה בדרך זאת תגרום לכך שהאפשרויות לערעור על הצוואה תהיינה קטנות בהרבה, ובמקרים רבים גם לא אפשריות בעליל.

 

1 – חשיבה על כלל היורשים ועל סכסוכים אפשריים

בעת כתיבה של צוואה חשוב מאוד לזכור שהדרך בה יחולק הרכוש של המצווה יכולה לעורר סכסוך משפחתי כזה או אחר, וכמו כן היא עלולה לפגוע בקרוב משפחה יקר. חלוקה הוגנת של הרכוש היא דבר מורכב מאוד.

קשה לכמת את כמות המסירות ואת הצורך של כל חבר במשפחה ושל כל יורש בצוואה. לכן, אין לכך כללי קסם. הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא להיות מודעים לעניין ולפעול בצורה הטובה וההוגנת ביותר, זאת שתגרום לכמה שפחות השלכות שליליות על היורשים השונים.

 

2 – מילוי מלא של כל פרטי הצוואה הנדרשים

בעת עריכת הצוואה בלי להיעזר בעורך דין אלא בצורה עצמאית לחלוטין או באמצעות עדים, יש לשים לב לדרישות החוק ולמלא אחריהן. לדוגמה, יש לכתוב את שמו המלא של מצווה הצוואה וכמו כן לכתוב את התאריך המלא של יום עריכת הצוואה. חוסר בפרט זה או אחר בצוואה, יכול להוות עילה לפסילה של כולה או חלקה.

 

3 – במקרה של ספק, פנייה לרופא לשם בדיקת כשירות

במקרה שיש ספק בדבר כשירותו המנטלית של מצווה הצוואה, כמו במקרים של אדם מבוגר מאוד או חולה במחלה גופנית קשה, שעלולה להשפיע על מצבו המנטלי – יש לפנות לרופא מומחה שיעריך את כשירותו של המצווה בסמוך לעריכת הצוואה. המומחה יבדוק את המצווה, יעריך את מצבו ויכתוב על כך חוות דעת מקצועית. נקיטת פעולה זאת יכולה למנוע הליכים משפטיים ארוכים ויקרים בעתיד, וכמו כן היא יכולה למנוע מאנשים שרוצים לבטל את הצוואה, לעשות זאת.

 

3 דברים חשובים לעריכת צוואה – סיכום

חשיבה על כלל היורשים, מילוי כל הפרטים שדרושים בחוק ובדיקה של כשירות המצווה במקרים הרלוונטיים –  שלושה דברים אלה הם חשובים מאוד וכדאי לזכור אותם בעת שעורכים צוואה.

עריכת צוואה

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
כיצד מתכננים ירושה?

תכנון ירושה לרוב אינו דבר בו מרבית האנשים נוטים לחשוב עליו בחיי היומיום. רבים מאתנו חשים שהמוות אינו דבר שיש לעסוק בו ונרתעים מתכנון הירושה

4 מיתוסים על צוואות וירושות וניפוצם

למרוץ שמדובר בתחום נפוץ ומוכר בישראל ובעולם כולו,  הרבה ישראלים לא מכירים את תחום הירושה והצוואות בישראל. משום כך, התפתחו סביב תחום רגיש זה מיתוסים