4 מיתוסים על צוואות וירושות וניפוצם

תוכן עניינים

למרוץ שמדובר בתחום נפוץ ומוכר בישראל ובעולם כולו,  הרבה ישראלים לא מכירים את תחום הירושה והצוואות בישראל. משום כך, התפתחו סביב תחום רגיש זה מיתוסים רבים שאינם נכונים כלל ועיקר. במאמר שלפניכם נציג 4 מיתוסים נפוצים על ירושות וצוואות וגם ננפץ אותם, כך שלא תיפלו בהם

 

1 – ירושת חובות – לרשת חובות של ההורים

אנשים רבים עדיין מאמינים שבישראל יש דבר שנקרא ירושת חובות. ירושת חובות היא מצב שאדם שמת בחוסר כל ובנוסף לכך היו לו חובות, החובות שהיו לו יועברו ליורשים שלו שמצוינים בחוק. דבר זה אינו נכון כלל ועיקר. האמת מאחורי המיתוס הזה היא, שבמקרה ואדם נפטר והיו לו חובות ונכסים,  יש לשלם את חובותיו לפני החלוקה של הנכסים ליורשים.

כלומר, שאם גובה החובות שלו היה גבוה מגובה הנכסים, היורשים לא יקבלו נכס ולא חוב. במידה ולאחר סילוק החובות יישארו נכסים לזכות הנפטר, יהיה ניתן לחלק אותם בין היורשים השונים.

 

2 – צוואה חייבת להיכתב מול עורך דין

למרות שכדאי לחלוטין לכתוב את הצוואה שלך מול עורך דין ולחתום אותה על ידי נוטריון, אין לכך חובה בחוק. ניתן לכתוב את הצוואה בצורה עצמאית לחלוטין או מול עדים. במקרה של עריכת צוואה בלי ליווי של עורך דין, חשוב להכיר את כל הכללים שקיימים במדינת ישראל לעריכת צוואה בצורה נכונה.

לדוגמא, מי שכותב את הצוואה שלו באופן עצמאי לגמרי חייב לכתוב אותה בכתב ידו, ואסור לו להשתמש במכונת כתיבה או בצוואה מודפסת. בשורה התחתונה – כתיבת צוואה מול עורך דין הינה מומלצת אך לא מחויבת בחוק.

 

3 – ירושה לפי דין היא דבר שיש להימנע ממנו בכל מחיר

במרבית המקרים מומלץ לערוך צוואה מסודרת בליווי של עורך דין לענייני צוואות, שיכתוב אותה בצורה חוקית, ויוודא שבבוא העת הצוואה תצא לפועל לפי רצונו של המצווה. אבל ישנם גם מקרים מיוחדים, בהם כדאי למוריש לא לכתוב צוואה ולהשאיר את החלוקה של העיזבון לחלוקה לפי דין. בכדי לנקוט אסטרטגיה זאת, יש להתייעץ עם עו"ד עיזבון שיסביר את ההשלכות של ההחלטה.

 

4 – צוואה שנערכה לא לפי הדין, תהיה תמיד לא תקפה

אנשים רבים מאמינים שאם הצוואה לא נערכה כדין אפילו בפרט קטן ביותר, היא לא תהיה תקפה והחלוקה של הרכוש תתבצע על פי דין. הדבר אינו נכון. אומנם חשוב לערוך את הצוואה שלך בצורה הנכונה ביותר ולפי דרישות החוק, אבל במקרה שנפלה טעות קטנה בצוואה מבחינת ניסוח או כללי עריכה, בית המשפט יכול להחליט שהוא משאיר את הצוואה על כנה מכיוון שזה היה רצון המצווה האמיתי.

בכל מקרה של ניסיון לביטול של צוואה, יש לבית המשפט שיקול דעת רב, והוא יכול להחליט שרצון המצווה התבטא בצוואה על אף שנפלו בה פגמים שונים ולעיתים גם חמורים.

צוואות וירושות

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
כיצד מתכננים ירושה?

תכנון ירושה לרוב אינו דבר בו מרבית האנשים נוטים לחשוב עליו בחיי היומיום. רבים מאתנו חשים שהמוות אינו דבר שיש לעסוק בו ונרתעים מתכנון הירושה