כיצד מתכננים ירושה?

תוכן עניינים

תכנון ירושה לרוב אינו דבר בו מרבית האנשים נוטים לחשוב עליו בחיי היומיום. רבים מאתנו חשים שהמוות אינו דבר שיש לעסוק בו ונרתעים מתכנון הירושה מסיבות אמוציונליות מובנות. חשוב להבין שלמרות הרתיעה הטבעית ועל מנת למנוע ככל שניתן מחלוקות וסכסוכים בתוך המשפחה, כדאי לתכנן בצורה רצינית ובאופן הצופה פני עתיד את חלוקת הרכוש באופן שתשקף את רצונותיכם ותיטיב עם יורשיכם.

 

ירושה בהיעדר צוואה

בעידן בו התא המשפחתי של רובנו ייחודי ומורכב, תכנון ירושה הופך לבעל חשיבות עצומה. חשוב להבין כי אי עריכת צוואה תביא לחלוקת העיזבון בהתאם לסדר הירושה הטבעי הקבוע בחוק. סדר הירושה הטבעי כולל את בן או בת הזוג הרשמיים של הנפטר וילדיו הביולוגיים.  כאשר לנפטר אין ילדים, יירשו את חלקם הוריו של המנוח ובמידה ונפטרו, אחיו ואחיותיו.

 

ליווי משפטי לתכנון

גם השמטת נכסים מהצוואה וציון רשימה חלקית של רכוש על כלל סוגיו תוביל לכך שמה שלא פורט לגביו יחולק בהתאם לסדר החוקי וללא התחשבות באופן ששאר הרכוש ניתן ליורשים בהתאם לצוואה. לכן תכנון ירושה מומלץ לעשות בסיוע של עורך דין צוואות וירושות מנוסה ותוך פירוט מרבי של הנכסים ואופן חלוקתם ליורשים השונים.

 

דאגה ליקירכם

בעידן של נישואים וגירושים והבאת ילדים נוספים לעולם במספר שלבים שונים בחיים, חשוב לתכנן את הירושה בצוואה ברורה בהתאם לרצונותיכם במיוחד כאשר זה סותר את הסדר הקבוע בחוק. דאגה ליקרים לכם בעת תכנון ירושה עשוי לכלול דאגה לבן/ת הסוג גם אם אינם מוגדרים ככאלה מבחינת רישום הנישואים ודאגה לילדי  בן/ת הזוג גם כאשר הם אינם ילדכם הביולוגיים.

 

פעילות עסקית והיבטי מס

יש חשיבות גדולה לתכון ירושה גם בנוגע לעסקים פעילים. יש לשקול מה הדבר הנכון ביותר עבור המשך הפעילות, מי מהיורשים מתאים לניהול העתידי וכיצד לפצות את היורשים שעשויים לחוש נפגעים מכך. חשוב לתת את הדעת גם להיבטי מיסוי ולהשתמש באפשרות של הפטורים שניתנו בחוק ממס שבח ורכישה על נדל"ן. הדבר יכול להגדיל את הסכום שיוכל לקבל כל יורש.

 

מניעת סכסוכים מראש

בעת תכנון ירושה יש לתת את הדעת כיצד להיטיב ככל האפשר עם כלל היורשים וכיצד למנוע התפתחות סכסוך. חשוב לנסות לעשות צדק ולהסביר במסגרת הצוואה את הסיבות שלכם להעברת נכסים מסוימים ליורשים ספציפיים ולא לאחרים. חשוב שלא להשאיר פתח למחלוקת סביב אי בהירות לגבי כוונתכם ולפרט באופן ברור ומפורש לגבי כל הנכסים, הכספים והעסקים.

 

סיכום תכנון ירושה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בחשיבות של תכנון ירושה על מנת לקיים את שאיפותיו של הנפטר ולמנוע סכסוכים בין היורשים לאחר הפטירה. תכנון מוקדם ומסודר בליווי עורך דין מנוסה ועריכת צוואה מפורטת וברורה יכולים להקל על מימוש וחלוקת העיזבון ליורשים. כפי שציינו, בתכנון הירושה כדאי לתת משקל לשיקולי מס ולדאוג להגנה מרבית מפני ערעורים.

דיני ירושה

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
4 מיתוסים על צוואות וירושות וניפוצם

למרוץ שמדובר בתחום נפוץ ומוכר בישראל ובעולם כולו,  הרבה ישראלים לא מכירים את תחום הירושה והצוואות בישראל. משום כך, התפתחו סביב תחום רגיש זה מיתוסים