כיצד להתמודד עם חובות כספיים לאחר שחרור מהצבא

תוכן עניינים

תקופת השירות בצה"ל היא תקופה מלחיצה מבחינות רבות ובמיוחד בפן הכלכלי. לא פעם קורה שחיילים רבים משתחררים ללא חסכונות ונקלעים כתוצאה מכך לחובות וקשיים בתקופת השחרור, בה הם נאלצים לראשונה להתנהל באופן עצמאי. הנה מספר טיפים להתמודדות עם מקרים אלו.

 

פנייה לייעוץ

במידה ואתם חשים כי אתם מאבדים שליטה ולא מצליחים לנהל כהלכה את ההיבט הכלכלי בחייכם, חשוב שתפנו לגורם חיצוני לצורך הכוונה וייעוץ. ניתן לפנות לגופי מדינה שונים כמו הקרן להכוונת חיילים משוחררים, שהיא גוף המנוהל על ידי משרד הביטחון. בנוסף, ניתן להיעזר בגורמים פרטיים כמו יועצים כלכליים או עורכי דין צבאיים כמו עו"ד מירי יעקב גביש. לרוב, עורכי דין צבאיים הם אנשי מקצוע הבקיאים בפרטים של הליכי השחרור, ולכן הם יוכלו להסביר לכם מהן זכויותיכם ואילו סכומים מגיעים לכם לאורך תקופה זו.

 

שימוש מושכל במשכורת השחרור

משכורת השחרור היא המשכורת האחרונה שחייל מקבל מהצבא עם סיום השירות שלו, ולרוב היא תהיה המשכורת המוענקת בסוף חופשת שחרור. חופשת השחרור נמשכת לרוב חודש, במהלכה המשוחרר נחשב עדיין כחייל צה"ל אם כי הוא לא מבצע שירות. מטרתה של תקופה זו היא להעניק לחייל זמן התאקלמות לחיים האזרחיים, במהלכו הוא יוכל למצוא עבודה ולבסס את עצמו. היות ולרוב חיילים משתחררים ללא חסכונות משמעותיים, מומלץ לשמור את המשכורת האחרונה כחיסכון או לעשות בה שימוש לטובת צרכים הכרחיים בלבד, כמו תשלום חובות. כך תוכלו לקבל מרווח נשימה במהלך תקופת השחרור.

 

בדיקת זכאות למלגות

משוחררים רבים לא מודעים לכך, אך ביצוע שירות קרבי מלא מזכה במקרים רבים את המשוחרר במלגות שונות. חלק מהמלגות דורשות ביצוע של מספר שעות התנדבות וחלק ניתנות כפי שהן, על סמך אופי השירות שבוצע. אחת המלגות המרכזיות היא מלגת "ממדים ללימודים" הניתנת על ידי משרד הביטחון, ובאמצעותה ניתן לקבל סיוע ומימון של 75% משכר הלימוד במוסד אקדמאי. מדובר בחיסכון משמעותי במיוחד, המאפשר למשוחררים להשתמש בכספם עבור צרכים מיידיים או כיסוי חובות קודמים.

 

פיקדון אישי

עם סיום השירות נפתח עבור כל חייל באופן אוטומטי פיקדון שחרור אשר סכומו משתנה בהתאם לאופי השירות, ומגיע לרוב לעשרות אלפי שקלים. הפיקדון הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר באמצעותם המשוחררים מסוגלים להתקדם ולצמוח בחייהם האזרחיים ולכן חשוב להשתמש בו באופן מושכל. ככלל, הפיקדון נפתח ומועבר לחשבון הבנק של המשוחרר רק לאחר חמש שנים ממועד השחרור, אך במקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה לקבלה מוקדמת. ניתן לקבל מידע נוסף על פתיחה מוקדמת של הפיקדון באינטרנט או באמצעות פגישה עם עורך דין צבאי.

 

סיכום

על מנת לצלוח את תקופת השחרור כהלכה, יש לבצע פעולות פיננסיות מושכלות. פנייה לייעוץ אצל עורך דין צבאי יכולה להיות משמעותית במיוחד ובעזרתה תוכלו לקבל כלים לגבי התנהלות כלכלית נכונה. בנוסף, עם השחרור מקבלים מענקים ואפשרות למלגות שונות כמו משכורת שחרור או מלגות לימודים. ניתן גם להיעזר בפיקדון האישי אשר נפתח עבור כל משוחרר עם סיום שירותו.

עורך דין צבאי

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
עבירות אלימות במישור האזרחי והצבאי

עבירות אלימות הן תיאור סל לקבוצת עבירות בהן, כפי שניתן להבין משם הקבוצה, נעשה שימוש באלימות כפי שהוגדר בחוק העונשין. במסגרת קבוצת עבירות זו נכללות

מה העונש על הטרדה מינית בצבא?

בעשורים האחרונים המערכת הצבאית עברה מהפכה חשובה בכל התייחסותה להטרדות מיניות המתרחשות תחת המערכת הצבאית. לפני עשרות שנים מעידים משרתים בעבר אשר ההתייחסות להטרדות מיניות

זכויות החייל בהליך המשפטי הצבאי

משפט צבאי יכול להוות סיטואציה מלחיצה עבור מי שאינו מודע לזכויותיו, ועשוי לגרום לסטרס ותחושות שליליות. לחיילים העומדים בפני משפט צבאי יש זכויות שחשוב להכיר,