מה העונש על הטרדה מינית בצבא?

תוכן עניינים

בעשורים האחרונים המערכת הצבאית עברה מהפכה חשובה בכל התייחסותה להטרדות מיניות המתרחשות תחת המערכת הצבאית. לפני עשרות שנים מעידים משרתים בעבר אשר ההתייחסות להטרדות מיניות בצבא היו בגדר ביזיון, ולאחר המהפכה המתקדמת בעולם אשר מביאה לכותרות את כמות הטרדות המיניות המתרחשות בציבור וכן גם בצבא – גם המערכת הצבאית שינסה מותניים והחלה להילחם בתופעה. תחת כותלי הצבא ההתנהלות מורכבת יותר כי היא מורכבת מיחסי פקוד ומפקד, ענייני פזם ועוד. במידה ונקלעתם למצב של הטרדה מינית, רוצים לעזור לחבר או חברה או פשוט מתעניינים כיצד הצבא מגיב להטרדות מיניות ומהו העונש על הטרדה מינית בצבא – הוסיפו לקרוא וגלו את כל הפרטים.

 

מהי הטרדה מינית בצבא?

בגדר חובת מערך החינוך הצבאי מתקיימים מספר מערכים שנתיים אשר באים לחנך, להורות ולהתריע לגבי הטרדות מיניות מכל מיני סוגים. טווח ההתייחסות מוגדר מ"אווירה מטרידה" ועד אונס של ממש. כל תופעה על הרצף נחשב לסוג של הטרדה מינית וניתן להגיש תלונה למפקדים ובמידת הצורך התיק יעבור לטיפול מצ"ח.

בכל הנוגע להטרדות מיניות בצבא, הצבא אימץ את הרעיון המרכזי שמורה שהטרדה מינית היא פגיעה בכבוד האדם, חירותו, פרטיותו וכן גם זכותו לשיווין. בין ההטרדות המיניות הנפוצות בצבא: סחיטה באיומים תחת אופי מיני, מעשה מגונה, אמירות מבזות, משפילות או פוגעניות, ניצול יחסי מרות בין המפקדים לפקודים, התנכלויות על רקע מיני ועוד.

 

כיצד הצבא מטפל בהטרדות מיניות?

נושא ההטרדות המיניות בצבא נמצא תחת אחריותה של יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. ההנחיות המוסדרות במערכת הצבאית הנוגעות לכיצד מטפלים בתלונת חיילת או חייל על פגיעה מינית מכל סוג היא כזאת:

  • טיפול מיידי בתלונה
  • בירור מקיף של נסיבות התלונה ללא דיחוי
  • מתן סיוע רפואי ו/או נפשי
  • מתן ייעוץ והדרכה בכל הנוגע לדרכי הפעולה האפשריות העומדות בפני החיילת או החייל

 

נפגעי פגיעות מיניות בצבא רשאים להגיש תביעת פיצויים נזיקית כנגד התוקף או המטריד. כאשר ההטרדה הובילה לפגיעה נפשית או פיזית ניתן יהיה להגיש בקשה להכרה כנכה צהל ולהמשיך לקבל פיצויים ותמיכה גם לאחר סיום השירות הצבאי וכן כמובן גם במהלכו.

 

מהו העונש על הטרדה מינית בצבא?

סעיף 17 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי הוראות חוק העונשין האזרחי חלות גם במסגרת השיפוט הצבאי. במילים אחרות מטריד בצבא ומטריד באזרחות מקבל שיפוט זהה עם עונשים זהים. הצבא בחר לאמץ את התייחסות מערכת המשפט האזרחית בכל הקשור להטרדות מיניות וזאת מתוך אמונה לגבי יישור קו חד משמעי בגינוי של הטרדות מיניות בחברה הישראלית כלל וכן גם מתוך תפיסה שאין קווים אפורים והאמת היא אחת. כל ענישה הנוגעת להטרדה מינית באזרחות תהה זהה לענישה בבתי המשפט הצבאיים. לייעוץ עם עורך דין כנסו ללינק.

 

עורך דין מדבר בטלפון

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
עבירות אלימות במישור האזרחי והצבאי

עבירות אלימות הן תיאור סל לקבוצת עבירות בהן, כפי שניתן להבין משם הקבוצה, נעשה שימוש באלימות כפי שהוגדר בחוק העונשין. במסגרת קבוצת עבירות זו נכללות

זכויות החייל בהליך המשפטי הצבאי

משפט צבאי יכול להוות סיטואציה מלחיצה עבור מי שאינו מודע לזכויותיו, ועשוי לגרום לסטרס ותחושות שליליות. לחיילים העומדים בפני משפט צבאי יש זכויות שחשוב להכיר,