עבירות אלימות במישור האזרחי והצבאי

תוכן עניינים

עבירות אלימות הן תיאור סל לקבוצת עבירות בהן, כפי שניתן להבין משם הקבוצה, נעשה שימוש באלימות כפי שהוגדר בחוק העונשין. במסגרת קבוצת עבירות זו נכללות עבירות כמו רצח, תקיפה, איומים, שוד וכדומה. מדי שנה נפתחים בישראל מעל 100,000 תיקים הנוגעים לעבירות אלימות שונות. כפי שניתן להבין מכמות התיקים, בחלק מהמקרים אין מדובר בעבירות חמורות במיוחד ולעיתים אף מדובר באנשים נורמטיביים לחלוטין אשר כעת עליהם להתמודד עם הסטיגמה וההשלכות של עבירות אלו.

לעבירות מסוג זה ישנן השלכות הן על הנאשמים והן על קורבנות העבירה. במסגרת כך במאמר זה נעמוד על ייחודיות עבירות מסוג זה וכן נדגים את האופן בו ניתן להרשיע במספר עבירות מסוג זה ומהי הענישה להרשעות מסוג זה.

מאפיינים וייחודיות של עבירות אלימות ביחס לעבירות אחרות

לעבירות מסוג זה בדומה לעבירות פליליות אחרות בצבא ובמישור האזרחי, ישנו מתחם ענישה, מתחם ענישה הוא טווח עונשים אשר נהוג לתת במסגרת עבירה זו כאשר ישנה הרשעה. חשוב לדעת כי עבירות אלימות הינן עבירות בעלות מתחם ענישה גבוה יחסית, אשר אף הוחמר בשנים האחרונות. אך עורך דין פלילי בעל ניסיון בתחום יודע כי למרבית עבירות אלימות ישנן מספר גרסאות, אשר חלקן מרוככות יותר ובעלות ענישה פחות מחמירה. כך למשל עבירות מין אשר נעשו בהסכמה או עבירות המתה אשר יסוד הכוונה מוחלש בהן.

כמו כן, עבירות אלימות יכולות לקבל מימד חמור יותר במידה והעבירות נעשות למול קורבנות מסוימים המצויים בחוק. כך למשל, עבירות של אלימות במשפחה הינן חמורות יותר ובעלות עונשים גבוהים יותר ממקבילותיהם כלפי זרים וכן עבירות הנעשות כלפי אנשי ציבור כמו תקיפה שוטר היא בעלת ענישה מחמירה יותר מאשר עבירות על אדם "רגיל" ללא הייחוס האמור.

בהתאם לכך, על עורך הדין לפעול עוד מהשלבים המוקדמים של החשדות ועוד טרם כתב האישום ותחילת המשפט על מנת להפחית את חומרת העבירה ולהוביל לכך שההשלכות של המשפט יהיו כמה שפחות חמורות ובכך להעניק יתרון ללקוח שלו. בהתאם לכך אנו נדגים מספר עבירות אלימות בעלות דרגות חמרה משתנות.

 

עבירות המתה

עבירות המתה כפי שניתן להבין משמם הם עבירות אשר מסתיימות במות אדם כלשהו. כאשר במשפט הישראלי ניתן להבין בלפחות 3 רמות אחריות בגין עבירות המתה מסוג זה:

 

רצח

העבירה החמורה ביותר בספר החוקים, אשר דורשת יסוד נפשי של כוונה לבצע את הפעולה. כלומר במידה ואדם לא התכוון לגרום למותו של אדם לא ניתן להרשיעו ברצח. בנוסף לכך נדרש כי אדם כלשהו ימות וכי יהיה קשר סיבתי בין המוות לפעולת הנאשם, כלומר על הנאשם לעשות פעולה אשר בלעדיה אותו בן אדם היה נותר וחיים.

חשוב לדעת כי הענישה בגין עבירות המתה הוחמר ברפורמה שנעשתה בשנה האחרונה ובהתאם לכך המתה משום אדישות מהווה רצח ולא הריגה כבעבר, כלומר לא נדרש כוונה להרוג אלא מספיק כי לאדם לא איכפת להרוג. העונש על עבירה זו הינה מאסר עולם כאשר סטייה ממתחם זה דורש נסיבות מקלות ספציפיות אשר צריכות לעלות במהלך המשפט.

 

הריגה

הדרגה השנייה של עבירות ההמתה הינה ההריגה, אשר מתחם הענישה שלה נע בין 20 שנים של מאסר בפועל. הריגה  נעדרת אלמנט נפשי של כוונה להרוג אלא כוללת יסוד נפשי בו מפגינים מודעות למעשה ההריגה, ובהתאם לכך פחות חמורה מרצח, אך בעלת ענישה מחמרה כשלעצמה.

 

גרם מוות ברשלנות

עבירה זו אינה כוללת אלימות במובנה הקלאסי של המילה, שכן האדם אינו גורם בכוונה למותו של אדם, ייתכן כי אף ניסה למנוע את המוות אך בשל הרשלנות שהפגין אדם מת. הרשעה זו נפוצה ברשלנות בעת בניית מבנים או תאונות דרכים בהן ישנה אחריות אך לא חמורה כמו שתיית אלכוהול וכדומה. הענישה הנהוגה בגין עבירה זו הינה כ-3 שנים של מאסר בפועל.

 

עבירות מין

חשוב לדעת כי אלימות אינה מסתכמת רק לאלימות קלאסית אלא גם עבירות מין בהן אדם תוקף באופן מיני אדם אחר. בדומה לעבירות המתה עבירות אלה אף הן מתאפיינות בספקטרום של עבירות כאשר החמורה שבהן הינה עבירת האונס הכוללת בעילה אסורה ללא הסכמתו של הצד השני. בהתאם לכך על מנת להרשיע יש צורך להוכיח לא רק את האקט אלא גם את חוסר הסכמתו של הצד השני. כמו כן, במידה וגילו של הקורבן הינו פחות מ-14 או שאינו כשיר להסכמה, הדבר ייחשב לאונס גם במידה והייתה הסכמה.

מתחם הענישה של עבירה זו הינו רחב יחסית ותלוי במשתנים רבים כמו האם היה שימוש בנשק במהלך אירוע התקיפה, כמות המשתתפים בתקיפה, נסיבות המקרה ועוד, כך שהענישה יכולה להגיע עד לכדי 20 שנה. תלוי בנסיבות האירוע, על כל מקרה, תמיד יש להתייעץ בנושא עם עורך דין בתחום בעניין המקרה שלכם.

לצד עבירת האונס ישנן עבירות מין מופחתות בחומרתן ובענישתן כמו מעשה מגונה בו נדרש להוכיח כי נעשה מעשה כלשהו אשר מטרתו גירוי או ביזוי מיני. יחסי מין בהסכמה תחת יחסי מרות או שאינם בגילאי ההסכמה אך מעל 14 וכדומה, אשר אף הם יכולים להגיע לכדי ענישה של מאסר בפועל למספר שנים ואסור להקל בהם ראש.

 

עבירות תקיפה

עבירות תקיפה רבות ישנן בספר החוקים הישראלי וטווח הענישה משתנה בהתאם כאשר בסופו של יום העונש אשר יקבע יכול להשתנות ממקרה למקרה וכתוצאה מכך מספר השנים המוזכרות במאמר זה, מצוין להמחשה בלבד, ובכל שאלה ועניין כפי שהזכרנו קודם, תמיד יש להתייעץ עם עורך דין המומחה לתחום.

כך למשל עבירת תקיפה סתמית ללא יעד או מטרה מיוחדת, עלולה להוביל למאסר של שנתיים אך לרוב המאסר יהיה לטווח זמן קצר יותר. לעומת זאת תקיפה של שוטר דורשת מאסר מינימום, כלומר שלא ניתן לחרוג ממנו של חודש לפחות ואף יכול להגיע לכדי שלוש שנים. תקיפה אף יכולה להיות מוגדרת בנסיבות מחמירות בה נגרם נזק פיזי לקורבן, ובהתאם לכך העונש חורג משנתיים מאסר בפועל ובמידה וזה היה לבן זוג או קטין, תקיפה בנסיבות מחמירות אף עלולה להגיע לכדי 6 שנות מאסר .

ישנם אף רבדים נוספים של תקיפה אשר הייתה למטרות אותן לוקח המחוקק בחומרה יותר מתקיפות "רגילות", כמו למשל שוד, אשר כוללת בנוסף לתקיפה או איומים בתקיפה גם אלמנט של לקיחת רכוש יוביל ל-14 שנות מאסר בפועל במרבית המקרים  ואף 20 שנות מאסר בפועל.

כלומר ניתן לראות כי ישנם רבדים רבים לעבירת אלימות מסוג תקיפה והיא יכולה להיתפס כעבירה חמורה במיוחד אשר תוביל למאסר ממושך ולעיתים תחשב כעבירה ללא מאסר בפועל כלל אלא בענישה חלופית כמו כליאה וכדומה. וזה אחריותו של עורך דין לוודא כי הלקוח לא מואשם בעבירה חמורה יותר מזו אשר חשוד בה בפועל.

 

סיכום

לסיכום, עבירות אלימות הינן עבירות מן המורכבות ובעלות ההשלכות החמורות ביותר בדין הישראלי. עם זאת, בעבירות אלו ישנם שטחים אפורים רבים המאפשרים לעורכי דין מנוסים בתחומי התעבורה הבקיאים בחוק לדעת כיצד לפעול למען לקוחותיהם ולהבטיח הקלה משמעותית בחומרת העבירה או בענישה ואף זיכוי מוחלט.

במידה ואתם חשודים בעבירות אלימות, עליכם להצטייד בעורך דין במהירות, על מנת שיוכל להעריך את מצבכם וייעץ לכם כיצד לפעול כעת. בעניין האשמה בעבירת אלימות אשר התרחשה בצבא, יש להתייעץ עם עורך דין צבאי. בעניין עבירת אלימות אשר קרתה במישור האזרחי, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי.

עבירות אלימות

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
מה העונש על הטרדה מינית בצבא?

בעשורים האחרונים המערכת הצבאית עברה מהפכה חשובה בכל התייחסותה להטרדות מיניות המתרחשות תחת המערכת הצבאית. לפני עשרות שנים מעידים משרתים בעבר אשר ההתייחסות להטרדות מיניות

זכויות החייל בהליך המשפטי הצבאי

משפט צבאי יכול להוות סיטואציה מלחיצה עבור מי שאינו מודע לזכויותיו, ועשוי לגרום לסטרס ותחושות שליליות. לחיילים העומדים בפני משפט צבאי יש זכויות שחשוב להכיר,