מה תפקידו של מגשר?

תוכן עניינים

גישור הוא מקצוע חשוב ומרתק מאין כמותו. במסגרת תפקידו המגשר חותר להסכמות משותפות ומביא להבנות רבות תועלת בין צדדים המעורבים בסכסוך. על אף שנדמה שכולנו מכירים את פשר המקצוע מהסרטים והטלוויזיה, בפועל המציאות קצת שונה. בכתבה הבאה נסביר מהו בדיוק תפקידו של המגשר.

 

לא בורר ולא שופט

גישור הוא בפשטות פעולה שמטרתה יישוב סכסוך בין שני צדדים (או יותר במקרים מסוימים). כפי שהשם מרמז, המגשר בעצם בונה מעין גשר מטאפורי בין שני צדדים חלוקים אשר עליו מתגבשות הסכמות משותפות. חשוב לציין שהסכמות אלו אינן מחייבות מבחינה משפטית כמו למשל הכרעה משפטית, אך תפקידן הוא להביא לפשרה מקובלת שתתאים באופן הרחב ביותר לכל המשתתפים בדיון. להליך גישור ישנם יתרונות רבים שאין לאלטרנטיבות דומות לו. בשונה מדיון משפטי רגיל, מדובר בהליך הרבה פחות פורמאלי והרבה יותר חופשי ונטול בירוקרטיה – מה שמאפשר לצדדים לקבל פתרונות יצירתיים ולגשת לשולחן המשא ומתן באופן יותר.

בנוסף, שכר הטרחה של המגשר יהיה נמוך משמעותית מההוצאה המקבילה על דיון משפטי. גישור הוא פעולה מקובלת למדי בעולם העסקים, אך ישנם עוד סוגים רבים של גישור מלבד גישור מסחרי, כמו למשל גישור בתוך המשפחה, גישור גירושין ועוד. חשוב להדגיש שמגשר אינו זהה לבורר וגם לא לשופט. על אף שכל המקצועות הללו מתנהלים במישורים דומים, אף חופפים בחלקם, יש ביניהם הבדלים חשובים. בשביל להעמיק את הידע על ההבדלים השונים אנו ממליצים לכם להיכנס לאתר https://www.borerut.com וללמוד אינפורמציה מועילה ומעשירה בנושא.

 

מיהו מגשר?

בישראל אין החוק מגדיר מיהו מגשר מוסמך. עם זאת מגשר איכותי צריך לעמוד בכמה תנאי סף רלוונטיים למקצוע. כדאי מאוד שהמגשר ייגש למקצוע לאחר הכשרה מספקת, בדמות קורס גישור במוסד איכותי ופרקטיקום מעשי. כמו כן כדאי שלמגשר יהיה הבנה משפטית עמוקה, על מנת שיוכל לנהל את הדיון כראוי ולהבין את החומר המוצג לפניו. בסיום הגישור המגשר מנפיק לרוב מסמך הדומה למסמך משפטי, ועל כן חשוב שיהיה מנוסח כראוי ובהתאם לחוק. זאת גם הסיבה לכך שעורכי דין רבים עוסקים ומצליחים בתחום הגישור.

מגשרים יכולים לצאת נשכרים גם אם רכשו השכלה בתחום נוסף מלבד זה המשפטי. כך למשל מגשרים המוכשרים בהנדסה יוכלו להכריע ביתר קלות בסוגיות הנוגעות לעולם זה. לא פחות חשוב מכך הוא סט התכונות האישיות שמביא המגשר לשולחן. על המגשר להיות קשוב, יצירתי, מכיל ועם זאת סמכותי ותקיף בהחלטותיו. סט הכישורים הנזקק לגישור טוב הוא מגוון ומעמיק מאוד.

 

בין הגשר לבית המשפט

מגשרים לעתים מבצעים את עבודתם תחת הוראת בית משפט, אשר פוסק שעל הצדדים המתנצחים ללכת לגישור. במקרה כזה חלות על המגשר חובות אתיות מחמירות שנוסחו על פי תקנות בית המשפט. בין היתר על המגשר לנהוג בהגינות וללא משוא פנים, תוך הקפדה על חיסיון וללא שימוש לרעה במידע שקיבל מאף צד.

גישור בסכסוך עסקי

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
החוקים החשובים בחנות וירטואלית

מעוניינים להקים חנות וירטואלית? ובכן, ישנם חוקים חשובים שעליכם להכיר. מהם? כל הפרטים – במאמר. חנות וירטואלית – מה חשוב לדעת? הקמה של חנות וירטואלית

מהו חוק התקשורת בישראל

אחד החוקים הדומיננטיים והמשפיעים שנחקקו בישראל נוגע לתחום התקשורת. החוק העיקרי בתחום, אשר קרוי גם ״חוק התקשורת״, הוא חוק אשר מטרתו לעשות סדר בכל הפעילות

מה החוק אומר לגבי מנגל בשטח לא מורשה?

בשנים האחרונות ביחד עם עליית המודעות לחשיבות השמירה על איכות הסביבה והניסיון להימנע ככל הניתן מזיהום האוויר, נכנסו חוקים רבים המתייחסים לאיסור או היתר על