חלוקת מטלטלין בגירושין

תוכן עניינים

חלוקת המטלטלין בגירושין דומה במהותה לנושא של חלוקת רכוש בגירושין, מחלקים את הרכוש באופן שוויוני, לרוב חצי לכל אחד בהתאם להחלטת השופט או על פי מה שהוסכם מראש בין בני הזוג בהסכם ממון. האופי החריג של מטלטלין מצריך ביצוע של כמה צעדים כדי להימנע מוויתור על מודע על נכסים שמגיעים לנו בדין.

 

החלוקה עצמה – כמו חלוקת רכוש

מטלטלין הם חלק מרכושם המשותף של בני הזוג והוא פרט של החלוקה הכללית. הדרך שבה הדברים מתבצעים במקרה ה"פשוט" הוא הערכת שווים של המטלטלין ע"י שמאי שקלול של ערכם לערכו הכללי של הרכוש המשותף וחלוקה בהתאם לפרופורציה של חצי חצי או יחס חלוקה אחר שנקבע ע"י ביהמ"ש במקרים חריגים. חריגות לכלל הזה מתעוררות במקרים של חפצים שיש להם ערך מיוחד לשני בני הזוג. מדובר על חפצים עם ערך סנטימנטלי (חפצי נוי, עתיקות, תכשיטים ועוד) או על חפצים שנצרכים להתנהלות יומיומית (בגדים, מכשירי היגיינה ועוד).

 

איך פועלים נכון?

הרכוש ה"רגיל" של בני הזוג – כסף בחשבונות בנק, השקעות בבורסה, קרנות פנסיה, נדלן וכו' רשום על שמם במרשמים שונים (בנקים, טאבו, רשם החברות ועוד). מטלטלין בדרך כלל אינם רשומים וממילא יש קושי להגדיר איזה מטלטלין שייכים לבני הזוג. חלוקת המטלטלין מתבצעת ע"פ רשימת מטלטלין אותה מגישים בני הזוג לבית המשפט. חשוב מאוד לבחון את הרשימה היטב ולוודא שבן הזו לא השמיט פרטים מהרשימה ובצורה כזו להשתלט עליהם בצורה שפוגעת בנו כלכלית.

בנוסף, יש לנהל את המו"מ על חלוקת המטלטלין בצורה מושכלת, מומלץ לא "לחשוף" את הקלפים בני בן הזוג ולהראות לו שאנו מעוניינים במיוחד החפץ מסוים, כך יהיה לו קל יותר "להקשיח עמדות" ולדרוש יותר תמורת החפץ. כדי להימנע מחלוקה לא נכונה של מטלטלין מומלץ להיעזר במקצוען שהוא מתכנן פיננסי (כלכלן/רו"ח) שיסביר על הפוטנציאל הכלכלי הטמון במטלטלין מסוימים (למשל: תכשיטים).

 

מניעת הברחת רכוש

אחת התופעות שמלוות הליכי גירושין היא "הברחת רכוש". מדובר על העברה של אחד הנכסים המשותפים של בני הזוג לאדם אחר ע"י אחד מבני הזוג, במטרה לקבל אותו לאחר הגירושין בלי לחלוק אותו עם בן הזוג השני. חוק יחסי ממון אוסר בצורה מפורשת על פעולות כאלה. חלוקת המטלטלין היא ייחודית בהקשר הזה – יותר קל להבריח מטלטלין לעומת נכסים אחרים, כיון שהם לא רשומים בצורה מסודרת. לכן, חשוב "לפקוח עיניים" ולוודא שאין ניסיונות כאלה מצד בן הזוג.

 

הסכם ממון

גם כאן, כמו באספקטים אחרים של הליך הגירושין יש אפשרות לחלק את הנכסים ע"פ הסכם שנחתם טרם הגירושין או בהסכמה לאחר שהוחלט על גירושין. יתרונות ההליך הם היעילות שלו והאפשרות לנהל את הדברים בצורה "נקייה" יותר. כמובן, תנאי להתנהלותו של הליך כזה הוא התנהלות "סבירה" של בני הזוג זה כלפי זה.

 

סיכום

חלוקת המטלטלין דומה לחלוקת הרכשו הרגיל. למרות זאת יש לשים לב למאפיינים המיוחדים של מטלטלין, לנהל את המו"מ בצורה נכונה ולנסות למנוע ניסיונות של "הברחת רכוש".

עורך דין

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
ישראל מול העולם: מה אחוז הגירושין בארץ

לפי נתונים של הלשכה לסטטיסטיקה בישראל, שיעור המתגרשים בישראל קטן משיעור המתגרשים הנהוג במדינות מתקדמות אחרות ברחבי העולם. יחד עם זאת, גם בישראל – כמו

גישור גירושין בהסכמה – כן יש דבר כזה

חושבים שגירושין בהסכמה הם חלום רחוק ובלתי מוגשם? ובכן, יש לכם טעות. באמצעות תהליך של גישור גירושין אשר מתבצע באמצעות מגשר מוסמך תוכלו להגיע להבנות

איך בוחרים עו"ד לטיפול במשמורת?

אחת הסוגיות הכי בוערות בהליכי גירושין הוא עניין המשמורת, לרוב המשמורת לצד חלוקת הנכסים בין בני הזוג מביאים לקונפליקטים הכי בולטים במהלך סכסוכי גירושין, לכן

איך לחלק את הרכוש בעת גירושין?

תופעת הגירושין הפכה לתופעה נפוצה למדי בשנים האחרונות, כאשר בני זוג נשואים מחליטים מסיבות שונות, לפרק את התא המשפחתי שבנו ולצאת לדרך חדשה. אחת הסוגיות