ספר הליקויים דע את זכויותיך מול ביטוח לאומי

תוכן עניינים

הביטוח הלאומי הינו הגוף המדיני, המרכזי, אשר תפקידו לתמוך באוכלוסיות המוחלשות של המדינה.

בין אם מדובר על נפגעי פעולת האיבה, הורים חד הוריים, מובטלים, קשישים, ניצולי שואה וגם אוכלוסיות החולות במחלות שונות.

 

זכויות וחובות האזרח

על פי החוק במדינה החל מגיל 18, כל אזרח עובד במדינת ישראל משלם ביטוח לאומי. מטרת התשלום הזה הינה לעזור לאוכלוסיות אשר אינן מסוגלות לכלכל את עצמן ואת ילדיהן.

העזרה הזו יכולה להגיע בפיצויים חד פעמיים (או זמניים), כמו מובטלים, או בקצבאות חודשיות, כמו קצבאות לנכים או קצבת זקנה. חלק מהקצבאות הינן קבועות וחלקן משתנות לפי גובה השכר (טרם הפיטורים/יציאה לחופשת לידה וכו') או לפי אחוזי נכות (במקרה בו מדובר בקצבת נכות).

 

איך נקבעים אחוזי הנכות?

אחוזי הנכות נקבעים לפי מחלול פרמטרים הקשורים במחלה של האזרח, במצבו הספציפי ובהגדרות החוק על פי ספר הליקויים.

 

מהו ספר הליקויים?

מדובר במסמך רשמי של ביטוח לאומי, אשר עודכן לאחרונה בסוף שנת 2018 והוא מכיל בתוכו את כלל החוקים, התקנות וההבהרות אודות קביעת נכות. הספר כולל בתוכו את כלל ההגדרות, הזכויות והחובות של התובע.

הספר מבהיר מהם התהליכים והשלבים של ביצוע בחינת הנכות הכללית ומפרט בתוכו את כל המקרים, מחלות ופגיעות אשר מקנות לתובע את אחוזי הנכות, כולל פירוט של הסעיפים הספציפיים בתוך כל מחלה/פגיעה.

 

הבעיה עם ספר הליקויים

ספר הליקויים הוא אוסף הגדרות והסברים אשר כתובים בשפה משפטית וחוקית. המשמעות של הדבר הינה העובדה שלאדם ה"רגיל" יהיה קשה מאוד להתמצא במסמך ולהבין את המשמעויות והדקויות של החוקים והאמירות בו.

אומנם, ניתן למצוא בצורה יחסית פשוטה את סוגי המחלות השונות ואת הסעיפים והרמות השונות במחלה המקנות אחוזי נכות. אך, קשה מאוד להבין את הדקויות ובקלות ניתן לפספס ו"ללכת לאיבוד" במסמך הזה.

לכן, לפני הגשת תביעה לאחוזי נכות לביטוח לאומי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקצועי המתמחה בתחום זה.

 

למה להתייעץ ומה חשוב לדעת?

קודם כל, אחת הזכויות הבסיסיות של כל אזרח אל מול הביטוח הלאומי הינה הזכות לקבל ייעוץ וייצוג משפטי. לכן דעו, אם התחלתם את התהליך עם עורך דין, הביטוח הלאומי לא יכול לפגום בזכויותיכם.

עורך דין המתמחה בתחום זה, מכיר את ספר הליקויים על כל רבדיו, דקויותיו ואמירותיו. לכן, הוא ידע להכווין אתכם לבדיקות רפואיות הנדרשות לצורך הכרה בנכות.

כמו כן, ברוב המקרים, בכדי לקבל אחוזי נכות תצטרכו לעמוד בפני וועדה רפואית רלוונטית. עורך הדין ידע להכין אתכם ואת המסמכים הנדרשים לוועדה וכך יעלה את הסיכוי שלכם לקבל את זכויותיכם ואת אחוזי הנכות המגיעים לכם.

במידה ואין באפשרותכם לקחת עורך דין, או שבחרתם לבצע את התהליך בעצמכם, השתמשו בספר הליקויים. הוא מפורט ונותן מידע לגבי כל אחד מהליקויים ואחוזי הנכות שמגיעות לכם. ואל תשכחו, אם החלטת הוועדה הרפואית אינה נראת לכם נכונה, אתם יכולים לבדוק לפי הפרמטרים שהצגתם לה, מה מוגדר בספר הליקויים ואם ישנה חריגה לטובתכם, ניתן לערער על החלטת הוועדה.

 

ספר

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף