הייתם מעורבים בתאונה? המדריך המלא כיצד עליכם להתנהל!

תוכן עניינים

כיצד יש לנהוג במקרה שבו הייתם מעורבים בתאונת דרכים? מה יש לעשות מול הנהג השני המעורב בתאונה? אלו מסמכים עליכם להמציא? האם חלה עליכם החובה לתעד את הנעשה? כל התשובות שיסדרו לכם את הראש במאמר זה.

מה הדבר שכל נהג או נהגת חוששים ממנו? התשובה די ברורה לכולם – תאונת דרכים. תאונות דרכים בישראל 2019 הם אחד הגורמים העיקריים למוות בני אדם, יותר ממקרי טרור, יותר מתאונות עבודה או כל דבר אחר.

רק בחודש ספטמבר האחרון נרשמו 921 תאונות דרכים הכוללות נפגעים, על פי נתוני הלמ"ס (לשכה מרכזית לסטטיסטיקה), 23 מתוכן הוגדרו כתאונות קטלניות ו- 108 תאונות כללו פצועים קשים.

במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים חשוב לבצע בדיקה במוסד רפואי כלשהו מלווה במסמך כתוב על תסמינים שעליהם מתלונן נפגע תאונת הדרכים, מה קורה במקרה שבו התרחשה תאונה אך עם נזק בלבד לרכבים? האם מספיק "לסגור פרטים" בין שני הנהגים או אולי חשוב לבדוק פרטים נוספים?

קיימות כמה וכמה דרכים שלפיהן חשוב להתנהל בעת התרחשות תאונת דרכים. כולנו תקווה שדבר זה לא יקרה לאף אחד מאיתנו, אך במידה שכן, הצעדים הבאים יכולים לעזור רבות לכל מי שנקלע לסיטואציה זו.

למידע על תוכניות ליסינג פרטי של קפיטל מוטורס הכנסו: https://www.cmotors.co.il/private-leasing

זירת התאונה

צעד ראשון – תירגעו!

כן, זה ברור ומובן לנו, זה בהחלט לא פשוט, בעיקר כאשר מדובר בתאונה רצינית שכוללת נזק לרכוש ולנפש. אולם דווקא בשל כך החשיבות של להתפקס לרגע ולא להיכנס ללחץ נפשי היא חשובה מאין כמוה.

כאשר אנו מכניסים את עצמנו ללחץ נפשי, קשה לנו הרבה יותר לחשוב בצורה מושכלת ונכונה כיצד עלינו להתנהל באותו הרגע. יתכן שיכולנו לבחור במהלך טוב יותר שיעזור לנו לפתור את הבעיה שנקלענו לתוכה אך בשל קושי להירגע ולחץ נפשי, כאילו נפרס מול עיננו מסך שחור שמסתיר לנו את הדרך.

לכן, עצרו לרגע, הירגעו, נשמו עמוק, שתו כוס מים אם יש בנמצא ופשוט תהיו צלולי דעת לגבי המשך ההתנהלות שלכם בסיטואציה שנקלעתם אליה.

 

צעד שני – החליפו פרטים

אנו נתעמק יותר בהמשך לגבי התנהלות במקרה של תאונת דרכים ללא נפגעים ותאונת דרכים הכוללת נפגעים, אולם באופן כללי ניתן לומר כי בעת מקרה של כל תאונה הצעד השני שעליכם לעשות הוא להחליף פרטים מול הנהג השני המעורב בתאונה.

יהיה עליכם לקבל את פרטי הזיהוי הבאים מידיו של הנהג השני:

פרטים מזהים: שם מלא, תעודת זהות, מספר רישיון נהיגה.

פרטי הביטוח: מספר פוליסת הביטוח והתוקף שלה (חשוב לדעת אם הפוליסה בתוקף במקרה של תביעת חברת הביטוח שלכם את הנהג השני, במקרה שהיא אינה בתוקף יהיה עליכם להתייעץ עם איש מקצוע לגבי תביעה עצמאית או כל דרך אחרת).

פרטי התקשרות: כוללים את כתובת הנהג השני המעורב בתאונה ואת מספר הטלפון שלו ליצירת קשר.

 

צעד שלישי – תיעוד האירוע

במקרה של תאונת דרכים יש חשיבות רבה לתיעוד האירוע. בכיסו של כל אחד ואחת מאיתנו מצוי מכשיר טלפון נייד שמסוגל לתעד ולשמור בתוכו מידע חשוב. במקרה של תאונה השתמשו בו על מנת לתעד את מיקום התאונה הכולל את שם הרחוב והעיר שבה אתם נמצאים.

המשך התיעוד כולל פירוט מצולם של הנזק שנגרם לרכבכם ולרכב השני שהיה מעורב בתאונה. יש לצלם היטב את מקום הפגיעה ברכב מכמה זוויות צילום. במקרה שהיו קיימים עדים לתאונה נסו לקבל מהם פרטים מזהים או אפילו לתעד אותם מסבירים את מה שראו.

אך לא רק השימוש בתיעוד מצולם חשוב במקרה זה אלא גם רישום שמתאר כיצד התרחשה התאונה ומה היו הסיבות שהובילו לכך.

 

 כיצד יש לפעול במקרה של תאונה עם נזק לרכוש

תאונת דרכים עם נזק לרכוש שונה מתאונה הכוללת נפגעים. בכל מקרה הדרך הנכונה להתנהלות מתחילה כבר בעת היציאה מהרכב עם לבישת אפוד זוהר ובמקרה שבו אירעה התאונה בכביש סואן השתדלו שלא להימצא בשטח הכביש שבו נוסעות מכוניות במהירות רבה.

מיד לאחר סקירה ראשונית של האירוע וכאשר אתם יודעים כי יהיה עליכם לשהות במקום זמן מה, חשוב לשים משולש אזהרה בצד הכביש במרחק כמה עשרות מטרים מכם ולהפעיל אורות מהבהבים על מנת להזהיר נהגים אחרים בכביש.

במקרה זה אין צורך להזעיק את כוחות המשטרה אלא אם כן מדובר בתאונה שנוצרה בשל עבירת תנועה או מקרה שבו מסרב הצד השני המעורב בתאונה לתת לכם פרטים מזהים.

 

כיצד יש לפעול במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים?

תאונת דרכים עם נפגעים היא תאונה שמצריכה עירוב של כוחות משטרה והצלה. במקרה זה יהיה עליכם ליצור קשר מיידי עם הגורמים השונים: מד"א (101), משטרה (100) וכוחות כיבוי אש והצלה (102).

חשוב מאוד שלא לנסות לטפל ולעזור למעורבים בתאונה שנפגעו, יש צורך להמתין עד אשר כוחות הרפואה יגיעו למקום ויתחילו בטיפול. אם אנכם אנשי רפואה, כל ניסיון פרטי להזיז את הנפגע עלול ליצור החמרה במצבו לכן הימנעו מכך.

בדומה לכך, גם הזזה של כלי הרכב המעורבים בתאונה אינה מומלצת. במקרה של חקירת האירוע על ידי הגורמים השונים, שינוי של מיקום הרכבים עלול לפגום בפרטי חקירת התאונה ולהקשות עליכם לאחר מכם בתביעת תשלומי הביטוח.

 

מה עליכם לעשות בסיום האירוע?

לאחר פינוי הנפגעים על ידי כוחות ההצלה או לאחר תיעוד הנזק לרכוש במקרה של תאונה ללא נפגעים, יתכן ויהיה צורך לפנות את כלי הרכב, במידה והוא אינו כשיר לנסיעה.

במקרה זה יש להזמין שירות גרירה. בפוליסות ביטוח רבות קיים סעיף גרירה, במידה וסעיף זה קיים בפוליסת הביטוח שלהם תוכלו לנצל זאת ולקבל פינוי חינם. בדומה לכך, בדקו האם אתם זכאים לקבלת רכב חלופי.

הגיע רכב הגרירה? אל תשכחו לבדוק את תכולת הרכב לפני כן ולקחת חפצים אישיים חשובים אתכם. אם נפגעתם כתוצאה מתאונת דרכים חשוב להעביר את כל התעודות הרפואיות והקבלות שלהן לחברת הביטוח המבטחת את רכבכם.

עוד דבר אחד אחרון, לפני תיקון הרכב תאמו את הגעתו של שמאי חברת הביטוח, אם ביטחתם את רכבכם דרך סוכן ביטוח הוא כבר יעשה זאת עבורכם. נהיגה זהירה ובטוחה!

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף