ביטול צוואות – מהו התהליך המלא

תוכן עניינים

באופן כללי, קיימים מקרים בהם הצוואה אינה חוקית, בשל פגמים מהותיים או בשל הוראה לא ברורה או לא תקינה שכתובה בצוואה ובית המשפט יכול להחליט לבטל אותה.

אולם, יתכנו גם מצבים בהם כותב הצוואה מבקש לבטלה מיוזמתו בשל נסיבות מסוימות.

החוק מתיר לכל אדם שהכין צוואה – גם לבטל אותה.

במידה ולא הכין צוואה חדשה, הירושה תחולק בין היורשים לפי חוקי הירושה.

יש לציין, כי במידה והכין אדם יותר מצוואה אחת, לפי חוק – הצוואה האחרונה מבטלת את קודמתה.

 

אופן ביטול צוואה

את הצוואה ניתן להשמיד ידי גריסה, קריעה או שריפה של מסמך הצוואה. בנוסף, אדם המבקש לבטל צוואה שערך, נדרש למסור הודעה בדבר ביטולה באחת מן הדרכים הבאות:

  1. בכתב יד – באמצעות מסמך בו הוא כותב על ביטול הצוואה בכתב ידו ובצירוף חתימה ותאריך.
  2. בפני עדים – עליו להכין מסמך כאמור ובנוסף, לחתום עליו בנוכחות של 2 עדים (אשר נדרשים אף הם לחתום על המסמך).
  3. הודעה על ביטול הצוואה בפני רשות – אחד מן הגורמים הרשמיים, כגון: שופט או רשם לענייני ירושה.
  4. במצב בו אדם לקראת פטירה או נמצא על ערש דווי, ניתנת לו האופציה להודיע על ביטול הצוואה – בעל פה, בפני שני עדים.

 

תהליך הביטול

עפ"י חוקי הירושה, קיימות מספר סיבות או עילות אשר עשויות להוביל לביטול צוואות. חלקן הינן סיבות מהותיות, אשר קשורים לאופן עריכת הצוואה, הנסיבות בה נערכה וכיו"ב וחלקן יכולות להיות קשורות בהליך לא תקין של עשיית הצוואה או הפעלת לחץ על המצווה, בהכנת הצוואה, מצד גורם שלישי. מקרים אלה ודומיהם עשויים להוות עילה לביטול הצוואה.

בהקשר לכך, תהליך הביטול נעשה באופן הבא: אדם המעוניין לבטל צוואה נדרש להגיש בקשה לביטולה – לרשם לענייני ירושה, אשר אחראי להעבירה לדיון בבית משפט. לאחר קיום הליך משפטי, ניתנת החלטה, ע"י בית המשפט – האם לאשר את ביטול הצוואה, בגין הסיבה או הפגמים אשר הביאו לבקשה לביטול.

 

לסיכום

הכנת צוואה מאפשרת לאדם להביע את רצונותיו בנוגע לממונו – לאחר מותו ובכך למנוע עימותים (בין היורשים הפוטנציאלים) לגבי הירושה. קיימים מקרים בהם עשוי להתגלות פגם מהותי או בעיות באופן הכנת הצוואה, אשר עשויים לגרום לביטולה. יחד עם זאת, גם המוריש אשר הכין את הצוואה – רשאי לבטלה מיוזמתו באם החליט לעשות כך. קיימות כמה דרכים אופציונליות להשמדת הצוואה והתהליך עצמו מחייב הגשת הבקשה לגורמים רשמיים ולבית משפט, אשר נותן את פסק הדין הסופי לגבי הביטול.

ככלל, הגשת תביעה לביטול צוואה עשויה להצריך הבנה מעמיקה בתהליך ובהגשת הבקשה ולפיכך, ההמלצה היא להיעזר בגורם מוסמך, כגון עורך דין לענייני ירושות, אשר יוכל להעניק את הייצוג  המקצועי ולסייע בתהליך הגשת הבקשה.

 

 

קשת עורכי דין
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

עולם המשפט לעיתים נראה סבוך ומורכב, אך מי שבקיא בו – יידע לתת את העצה הנכונה. לקבלת סיוע משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף